mandag 24. januar 2011

Vegetar dag 1.

I dag er, som du sikkert skjønner, den første dagen på vår vegetardiett. Som Bendik skrev i det forrige innlegget skal vi prøve det som heter laktovegetarianer. Det vil si at vi også kan spise egg og drikke melk, siden det er produkter som kommer fra dyret og ikke dyret i seg selv. Denne lenken: http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.6975726 forklarer mye og er vårt utgangspunkt. Hvis du er litt mer enn middels interessert så er det en lenke nederst i artikkelen. Det er en nedlastbar .pdf-fil fra helsedirektoratet, om jeg ikke husker helt feil. Der står det mye matnyttig informasjon, for å si det sånn.

Du lurer kanskje på hvordan dagen har vært? Jo, nå skal jeg fortelle deg. Det har vært kembolett å ikke spise kjøtt. Det er kanskje noe av det letteste jeg har gjort i hele mitt liv. Jeg spiste brød med egg til frokost og lunch (uttales lønk..) sammen med melk (frokost) og juice (lønk). Mellom de to måltidene spiste jeg et mellommåltid som bestod av en nøtteblanding og mer juice. Middag var en heftig salat med ris, bønner, feta, oliven, tomat, salatblader et ketera et ketera. Det var en rar salat og tror ikke den har et navn som Cesar-salat (Kesar-salat.), men den var veldig mettende og ganske god.

Jeg er litt usikker på om vi har nevnt det, men samtidig som Bendik kjøpte te til den forrige "dietten" så kjøpte han også noen av hovedingrediensene for tilberedning av vårruller og du kan prøve å gjette hva vi har gjort i kveld? Selv om du kanskje bare er litt opplagt så gjetta du riktig. Vi har lagd vårruller, vegetarvårruller. Egentlig så er vi ikke helt ferdig med å fritere alle, men nesten ferdig da. Det er såre enkelt å lage, min venn. Bare sjekk ut denne lenken: http://www.nrk.no/mat/1.6534173 så forklarer han kisen det aller meste. Jeg kan fortelle kort hva vi gjorde.

 Her skjærer jeg opp løk. Det var smertefullt.

 Dette er alle våre ingredienser. Du ser opprevet gulrot, opprevet kål, opprevet løk, hvitløk og chili i den lille blå, diverse krydderier i det lille gjennomsiktige og litt sopp faktisk. Sopp er nok ikke å finne på en vanlig oppskrift for vårruller, men vi hadde litt i kjøleskapet som vi kunne bruke (omnomnom).

 Vi måtte legge glassnudler i vann i omtrent 30-40 min.

 Slik så grønnsakene ut etter at vi hadde stekt de. Glassnudlene kommer rett fra vannet og deles/rives/klippes i mindre biter. Bare tenk at de må være passe til vårruller.

 Deretter måtte vi rive løs (veldig forsiktig) rispapir fra en bunke med 50, som faktisk ble borte, smøre egg på to av kantene og plassere en hau med blanding, som på bildet, brett over mot det eggsmurte hjørnet, brett hjørnene på hver side inn til midten og rull opp.

 Da er det klart for å fritere de små jævlene. Jeg blir veldig nervøs og mo i knærne når jeg må stå så nærme varm olje. Det var en ubehagelig situasjon, men det skulle vise å gå helt greit så lenge man ikke heiv oppi vann. Helt seriøst, det må du ikke gjøre. Da blir du et hus eller en leilighet fattigere.

Så tom var bollen med grønnsaker etter at vi hadde fylt opp alle 50 rispapirene. Ganske bra beregnet om jeg får si det selv.

Dette er resultatet. Nei, det er ikke alle. Dette er bare et lite utvalg av våre 50 nystekte vårruller, 46 nå da. Vi måtte smake for å se om vi kunne gi vår fremgangsmåte et kvalitetsstempel og det kan vi. De er megagode og vi er veldig fornøyde med resultatet og oss selv.

And now for somthing completely diffrent.

 Som noen vet så feiret jeg min bursdag på selve dagen, fredag 21. januar. Besynderlig nok så stod deg igjen en hel hau med tomme flasker, nærmere bestemt fem kasser og en bærepose. Gratis middag!

 Dette er også fra i dag, bare litt tidligere på kvelden, ca halv åtte. Bendik til venstre og Monika til høyre. Bendik og meg selv dro på solsiden shopping-senter for at jeg skulle handle meg nye boksere siden vår vaskemaskin enda ikke har kommet tilbake fra reparasjon, sa jeg enda? Etter at jeg hadde kjøpt femten nye boksere til hundre spenn på dressmann (det er ikke kødd. De hadde ommøbleringssalg og et par gode tilbud for å si det sånn) så gikk vi ned til Monika som hadde sin faste vakt på Cieolo og spiste litt is og drakk litt kaffe.

Dette er meg. How you doin?;)

Takk for meg. Prekes!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar