tirsdag 18. januar 2011

Master cleanse dag 7

La meg først aller ydmykst beklage at det ikke ble noe innlegg på dag 6. Nå skal det sies at innlegget på dag 5 var teknisk sett på dag 6, men skitt au. I går var det generelt lite å melde. Jeg må likevel fortelle at jeg er flinkere med fristelser enn jeg trodde. Sikkert fordi jeg fordi jeg har bestemt meg for å gjennomføre dette samme faen, men det burde da kanskje heller ikke være så vanskelig til vanlig heller. Man må bare bli flinkere til å skape unnskyldninger for seg selv og andre, litt som når man ikke helt gidder å ta den joggeturen likevel, det regner jo, og man har jo den leie hosten, og uff, liktorna og kusma og det som er. Det jeg prøver å si er at jeg i går var hos Ole Martin med GuttaBoyz for å se de to første episodene av serien Rome, siden vi lærer om det på skolen for tiden, og fordi det er en generelt bra og passe historisk korrekt seri som anbefales alle. Etterpå gikk vi til Choco Boco på Bakklandet for å spille Bezzerwizzer (hvor jeg forøvrig fikk en første- og en andreplass). Uansett, under hele denne ekspedisjonen ble det drukket øl og kakao og fortært den ene velduftende pizzaen etter den andre med påfølgende muffins. Jeg klarte å stå mot fristelsen og drakk gugge, vann og tea (lov på kuren). Kjedelig, men det gikk veldig bra. Dette viser i alle fall at man kan når man vil.

I dette øyeblikk sitter jeg med det som forhåpentligvis blir min siste kopp gugge. Jeg er så himla lei denne gugga nå at jeg er sikker på at jeg aldri kommer til å spise verken sitron, honning, lønnesirup eller kayennepepper igjen i hele mitt liv. Dette er egentlig det verste med hele kuren. Jeg lider ikke av noe ekstrem mangel på energi (selv om folk kommenterer at jeg ikke er så hyper som vanlig. Memo til meg selv: Spis mindre sukker), sterk sultfølelse, skjørbuk eller andre livsstilssykdommer som følge av denne kuren. Sulten var der egentlig bare de første dagene, og kommer av og til, men forsvinner etter en kopp gugge. Men akkurat det å drikke gugge hele dagen er til å få fnatt av. Jeg savner smaken av mat, det å lage den, spenningen, luktene (som jeg blir fristet av hele tiden), det sosiale og selvfølgelig også følelsen av å være mett. Det er rett og slett kjedelig på denne kuren. Jeg drømmer om mat.

Nu er planen altså som følger: I dag er siste dagen på gugge, i morgen skal jeg drikke fruktjuice og kanskje en liten kopp suppe, overimorgen blir suppe og havregrynsgrøt, og fredag kan jeg våge meg på litt mat. Denne opptrappingen er for å venne fordøyelsessystemet på mat igjen etter å ha hatt en uke ferie, og blitt grundig renset av saltskyllingen.



Jeg har forresten glemt å si at da jeg var på helsekostbutikken her om dagen for å kjøpe tea og havsalt, fikk jeg et lite ark om noe som heter Sitronsaftkuren, og som i realiteten er nøyaktig det samme som Master Cleanse. For alle dere der ute (eller dere få) kan jeg referere litt, så dere vet mer om kuren til dere selvfølgelig skal gjennomføre den alle som en. Jeg personli har lært mest om kuren etter jeg startet, og visste meget lite på forhånd. 

Sitronsaftkuren:
Dette er en kur som på en naturlig måte renser kroppen for avfallsstoffer og overflødig fett. Når kroppen befris fra disse belastiningene vil man føle seg bedre og lettere både fysist og psykisk, og man får et godt grunnlag som man kan bygge videre på for å skape et sunnere og slankere liv. Man tilfører kroppen bare flytende føde i form av den spesielle sitrunsaft- og natursirupdrikken og eventuelle urteteer og vann. Fordøyelsessystemet får en velfortjent pause fra sine vanlie oppgaver og kroppen får en storrengjøring. Ved overvekt er det vanlig å ta av ca 5 kilo under kuren.

Her kommer også svar for dere som lurer på hvorfor det er nettopp de spesielle ingrediensene:

LØNNESIRUPEN inneholder mineraler som kompletterer hverandre på en utmerket måte. Lønnesirup er rik på mangan og sink. Inneholder også mye kalsium og natrium som er viktig for kroppens cellefunksjon og dermed også for kroppens utrenskning og gjenoppbygging.

SITRON har i tillegg til C-vitaminer en rekke stoffer som hjelper fettforbrenningen og utrenskningen av kroppen. Sitron regnes av mange som naturens beste middel for renskning og avgiftning av kroppen.

KAYENNEPEPPEREN er slimløsende, inneholder vitaminer og har en varmende og blodrensende effekt.

Dette var dagens lille lære, da vet vi det. Jeg skal komme tilbake til om jeg har gått ned i vekt, føler meg bedre og lettere både fysisk og psykisk og om jeg føler meg renset i morgen. Inntil da får dere alle ha en fin aften.

1 kommentar:

  1. Jeg må forresten få legge til at jeg er mektig imponert over å ha holdt ut denne kuren i så mye som 4 og 7 dager. Har vurdert den før, men har virkelig ikke kommet så langt som å prøve... :P
    Vil gjerne høre mer om den psykiske og fysiske effekten :) Og ikke minst om vektnedgang, som jo som oftest er den underliggende årsaken til de fleste ekstreme aktiviteter...

    SvarSlett