søndag 6. februar 2011

Vegetar ferdig, Bowie neste.

Party on,Wayne. Party on, Garth. Schwing!

Da var vi endelig ferdig med vår vegetardiett, om man kan kalle det en diett. Det var megalett. Jeg for min del savna ikke kjøtt, det var bare litt uvant å ikke tilberede kjøtt til middagen, men nok om det.

Vi har et par nye tips til deg som kunne tenke deg å lage vegetarmat. Det første tipset er vegetartaco. Bendik og meg selv skulle på besøk til Monika, som det er bilde av i en av de andre innleggene, forrige helg og vi var gira på å lage noe digg så vi bestemte oss for å prøve ut vegetartaco. Vi fant et par oppskrifter på nett, noe du kan gjøre også. Det som går igjen i disse oppskriftene er at man lager en slags gryte som skal være basisen i retten og som tar over plassen til kjøttdeigen. Det du trenger til denne gryta er hakka tomater på boks, bønner av typen tomat og nyre, kikerter, to paprika med fargene rød og grønn, en stor rødløk, hvitløk, chili, sopp om du vil og selvfølgelig krydderblanding. Alt dette skal hakkes, blandes og kokes sammen til en gryte. Da kan det se ut som dette:

 Det ser jo ut som chili con carne eller bare chili i dette tilfellet da og ser kanskje ikke så digg ut, men denne blandingen er megagod. I tillegg til denne blandingen hadde vi:

La meg bare nevne alt som ligger på bordet. Du kan se salatblader, fetaost, deilige oliven, salsa, mais, jalapeño, cherrytomater, ananasbiter, ost og hjemmelaget guacamole. Det er for så vidt rødvin i glassene, men det hadde vi ikke på maten eller jo det hadde vi faktisk. Det hadde jeg glemt. Bendik ville prøve å ha rødvin i blandingen og det gjennomførte vi. Alt dette snadderet var med på å gjøre denne tacomiddagen til den kanskje beste jeg har spist i hele mitt liv. Noe av det som gjorde den så god var det noe utradisjonelle tilbehøret oliven og fetaost. De var virkelig med på å ta taco opp på et nytt nivå og anbefales sterktolini.

Hva er det andre tipset lurer du kanskje på? Jo nå skal du høre, min venn. Vi lagde nøttebiff, nøttebiff altså. Hæ? Hva er nøttebiff a? Det er noe som ser ut som biff, eller karbonader da vi lagde de, men som er lagd stort sett av nøtter. Jeg husker ikke akkurat hvor mye det var av alt, men vi brukte 600g forskjellige typer nøtter. De skal helst være usaltede og urøstede, men jeg tror ikke det spiller noen rolle. Nøttene skal mixes og knuses i en blender. Andre ting som skal i blenderen er litt brød, en god del rødløk, et par gulrøtter, et par egg og litt eplejuice. Alle ingrediensene skal blandes til en deig. Man har i eplejuice til slutt og man skal ha i såpass at deigen blir seig og kan lages til karbonadelignende biffer. De stekes noen minutter på hver side på passe bra varme. Hva kan jeg ha ved siden av? Du kan ha dette:
Det er kanskje ikke så lett å se, men i kjelen til venstre i bildet ligger det rosenkål og asparges. Den lille kjelen øverst til høyre inneholder soppsaus. Vi kjøpte en ferdig greie, men kutta opp litt fersk sopp, stekte den og hadde den i. Det kan anbefales. Det som ikke er på bildet, men som vi også hadde ved siden var pommes noisettes, små potetkuler man varmer i ovnen på 180 grader en stund. Dette var også megagodt og vi lagde ikke dette kun til oss selv. Vi hadde besøk av to veldig hyggelige jenter, nemlig Mariama og Ida. De hadde med en rødvin som var kembogod. Vi var så lure at vi tok bilde av den slik at du kan løpe til polet og kjøpe den. Her kommer bildet:

Vi skal garantert kjøpe den flere ganger.

Så hva blir det neste? I morgen starter den dietten som kanskje er en av de rareste vi skal prøve. Den går under navnet David Bowie-dietten. Ideen til denne dietten har jeg herfra: David Bowie Det kommer til å bli spennende om ikke annet. Dietten består i utgangspunktet av h-melk, paprika og kokain, men vi skal bytte ut kokain med øl og vin. Oppdateringer om hvordan den dietten fungerer kommer i morgen eller tirsdag.

Takk for meg. Prekes!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar